2. januar 2020 innføres EU-forordning 2017/373 i Norge, og den stiller en hel rekke krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (tjenesteytere)

Flygelederforeningens styre har tidligere informert om vårt arbeid med å sette oss inn i forordningens krav – spesielt de krav som stilles innenfor feltet menneskelige faktorer (human factors). Det stilles også krav på en hel rekke andre områder, men i denne sammenhengen er det de menneskelige faktorene som påvirker vår arbeidslivskvalitet som er hovedfokus.

I en periode har vi jobbet med å få arbeidsgiver til å beskrive hvordan de har planlagt å ivareta de kravene som stilles i forordningen, men i ærlighetens navn er vi ikke veldig fornøyde med hverken kommunikasjonen eller beskrivelsen av hvordan kravene ivaretas. Vi er i utgangspunktet enige med arbeidsgiver om at flere av kravene faktisk ivaretas gjennom arbeidsmiljølov, overenskomst, særavtaler og sågar instrukser i arbeidsgivers sikkerhetsstyringssystem, men vi er ikke enige i at alle krav ivaretas fullt ut på denne måten. Vi kommer derfor til å jobbe videre med dette i tiden fremover.
 
Vi ber likevel våre medlemmer og tillitsvalgte om å bidra til at innføringen av 373-forordningen blir så vellykket som mulig – med ivaretakelse av vår felles arbeidslivskvalitet som hovedmål.
I denne sammenhengen mener vi at det å bidra både betyr at man selv både personlig og kollektivt skal følge de kravene som stilles i forordningen, og samtidig bidra til å følge med på at arbeidsgiver også faktisk etterlever kravene fra forordningen. Ta kontakt med foreningens leder Robert Gjønnes om det er noen spørsmål i sakens anledning.
 
Forordningen finnes på Lovdata (lovdata.no/static/NLX3/32017r0373.pdf) og er også vedlagt denne nyhetssaken. Krav til menneskelige faktorer som finnes fra side 41, og definisjonene som finnes fra side 10 er spesielt interessante.